Uwaga: Otworzyłeś tę stronę z innego adresu, niż zalecany i z tego powodu możesz doświadczyć problemów z logowaniem.

Prawidłowy adres serwisu Wyprzedź Mnie! to www.f1wm.pl (dopuszczalne jest też bez www. z przodu)
F1 2017Australia  Chiny  Bahrajn  Rosja  Hiszpania  Monako  Kanada  Azerbejdżan  Austria  Wielka Brytania  Węgry  Belgia  Włochy  Singapur  Malezja  Japonia  USA  Meksyk  Brazylia  Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Robert Kubica
WRC (2013-14)
Wypadek (2011-12)
Lotus Renault (2010-11)
BMW Sauber (2006-09)
WSbR FR3.5 (2005)

1. S. Vettel104 
2. L. Hamilton98 
3. V. Bottas63 
4. K. Raikkonen49 
5. D. Ricciardo37 
6. M. Verstappen35 
7. S. Perez34 
8. E. Ocon19 
9. F. Massa18 

  Przydatne linki
  Historia startów z zespołem BMW Sauber
T-  |  T+  ]

W środę, 22 czerwca 2005 roku koncern BMW ogłosił wykupienie większościowych udziałów w zespole Sauber, z zamiarem przekształcenia go we własną stajnię fabryczną, która będzie uczestniczyła w Mistrzostwach Świata Formuły Jeden. Tym samym monachijski koncern pierwszy raz w swojej historii nie ograniczył się tylko do roli dostawcy silników w F1.

Oficjalna data przejęcia zespołu Sauber została wyznaczona na 1 stycznia 2006 roku, jednakże jeszcze przed tym terminem koncern BMW opracował nową strukturę zarządzającą, wyznaczył kierowców na sezon 2006 – Nick Heidfelda oraz Jacquesa Villeneuve'a i zgłosił swój zespół do udziału w mistrzostwach pod nową nazwą BMW Sauber F1. Wkrótce pojawiły się także plotki łączące Roberta Kubicę z posadą trzeciego kierowcy BMW Sauber F1 w sezonie 2006. Zaledwie trzy dni później, 20 grudnia 2005 roku, stajnia z Hinwil ogłosiła oficjalnie podpisanie kontraktu z naszym najbardziej obiecującym kierowcą wyścigowym.

„Śledziliśmy karierę Roberta i jesteśmy pod wrażeniem jego osiągnięć w ostatnich latach. Swoje sukcesy zawdzięcza głównie ciężkiej pracy, wywalczył je bez poważniejszego wsparcia z zewnątrz. Jesteśmy przekonani, że dysponuje odpowiednim potencjałem i chęcią przebicia się do Formuły 1. Cieszymy się, że mogliśmy mu to umożliwić. Jako kierowca testowy zespołu będzie mógł nabrać doświadczenia, jednocześnie pomagając nam w rozwoju samochodu.” – argumentował zatrudnienie naszego kierowcy dyrektor BMW Motorsport, dr Mario Theissen.

Siedziba główna zespołu pozostała w Hinwil, gdzie znajduje się ukończony na początku 2004 roku ultra-nowoczesny tunel aerodynamiczny. Nieformalnym szefem zespołu został główny inicjator całego przedsięwzięcia, Mario Theissen, a dyrektorem technicznym zespołu, odpowiedzialnym za prace rozwojowe nad bolidem w szwajcarskim oddziale w Hinwil, pozostał Willy Rampf. Heinz Paschen kontynuuje tymczasem kierowanie oddziałem w Monachium, gdzie od tej pory produkowany jest nie tylko silnik, ale także i cały układ przeniesienia napędu. Człowiekiem odpowiedzialnym za koordynację pomiędzy szwajcarską i niemiecką siedzibą został menedżer całego projektu, Walter Riedl.

Prezentacja bolidu na sezon 2006 odbyła się 23 stycznia na hiszpańskim torze Ricardo Tormo w Walencji. Nowe auto otrzymało oznaczenie F1.06 i zostało pomalowane w charakterystyczne dla koncernu BMW barwy: biały i granatowy. Samochód ten z wyglądu przypominał więc dotychczasowe bolidy Williamsa, choć w przypadku F1.06 górował biały kolor, który od granatowego odgrodzony był czerwonym paskiem.

Robert Kubica w barwach zespołu BMW Sauber F1 zadebiutował 25 stycznia na torze Catalunya pod Barceloną, prowadząc przejściowy bolidu C24B z silnikiem V8. „Dzisiaj spełniły się moje marzenia. Wszystko jest dla mnie nowe i ekscytujące. Jestem naprawdę szczęśliwy, że jeżdżę dla zespołu BMW Sauber F1.” – skomentował wówczas swój debiut krakowianin.

Sezon 2006

Historii sukcesów zespołu BMW Sauber F1 rozpoczęła się od imponującego debiutu w 2006 roku. Nowicjusz w stawce ekip Formuły 1 rozpoczął od bardzo krótkiej fazy rozruchu – zaledwie sześć miesięcy dzieliło podjęcie decyzji o zakupie przez BMW większościowego pakietu udziałów w zespole Sauber od prezentacji nowego teamu, który w debiutanckim sezonie odniósł niespodziewane sukcesy.

Trzej kierowcy BMW Sauber F1 Team dziewiętnaście razy awansowali do czołowej dziesiątki w kwalifikacjach (Nick Heidfeld = 10, Robert Kubica = 5, Jacques Villeneuve = 4). Najlepszą pozycją startową było trzecie pole Nicka na Monzy. Zawodnicy piętnaście razy zdobywali punkty (Nick = 10, Jacques = 4, Robert = 1).

Do zespołu trafiły także dwa puchary, dzięki trzeciej pozycji Nicka w Budapeszcie i powtórki tego wyniku, w wykonaniu Roberta na Monzy. W rankingu niezawodności BMW Sauber F1 Team znalazł się na czwartej pozycji, przejechawszy 22 281 kilometrów w wyścigach. Zespół BMW Sauber F1 Team ukończył swój pierwszy sezon na piątej pozycji w Mistrzostwach Świata Konstruktorów.

„Ważniejsze od dobrych wyników był nasz stały wzrost formy.” – podkreśla dyrektor BMW Motorsport Mario Theissen. „Nie dość, że nie traciliśmy dystansu w porównaniu do rywali, to jeszcze udało nam się poczynić wyraźne postępy w trakcie sezonu, w atmosferze presji. To pokazało nam, że kroczymy właściwą ścieżką”.

Sezon 2007

Po udanym debiucie w Formule 1 w 2006 roku, zespół BMW Sauber w następnym sezonie poczynił kolejne postępy, które przekroczyły najśmielsze oczekiwania. Zespół z Hinwil od pierwszego wyścigu stanowił trzecią siłę w stawce. W sezonie 2007 na jego koncie zapisano 101 punktów. Obaj kierowcy w każdym z 17 weekendów grand prix awansowali do czołowej dziesiątki, a każdej niedzieli przynajmniej jeden zawodnik zdobywał punkty dla zespołu.

Mario Theissen pozytywnie podsumował kolejny ciężki wyścigowy sezon. „Przekroczyliśmy nasze własne cele i jesteśmy z tego dumni. Fakt, że na papierze ukończyliśmy mistrzostwa świata na drugim miejscu, po karze dla zespołu McLaren Mercedes, nie ukryje jednak tego, że cztery samochody w stawce sezonu 2007 były znacznie szybsze od naszych”.

Nick Heidfeld dwa razy finiszował na podium – był drugi w Kanadzie i trzeci na Węgrzech. W czternastu wyścigach spośród 17 zdobywał punkty, plasując się na piątym miejscu w Mistrzostwach Świata Kierowców. Uzyskał 61 punktów – najlepszy wynik na koniec sezonu w całej jego karierze w Formule 1. Robert Kubica jedenaście razy kończył wyścig w punktowanej ósemce. Zdobywając 39 punktów, ukończył mistrzostwa za kolegą z zespołu, na szóstym miejscu.

Po poważnym wypadku w Grand Prix Kanady, Polak nie wystartował w GP USA. Nicka i Roberta w trakcie sezonu dzieliło bardzo niewiele. Obaj pokazali, że w walce koło w koło na torze spisują się bardzo dobrze. Model BMW Sauber F1.07 był trzecim najlepszym samochodem Formuły 1 – i to zaledwie w drugim sezonie fazy rozwoju zespołu. We wrześniu trzecie miejsce w Mistrzostwach Świata Konstruktorów było już niezagrożone. To był czas, aby położyć nacisk na prace rozwojowe przed sezonem 2008.

Sezon 2008

W kolejnym sezonie BMW Sauber F1 Team osiągnął kolejny ważny cel: w Kanadzie Robert Kubica wygrał pierwszy wyścig dla ekipy z Monachium i Hinwil. W pełnym niespodzianek sezonie Formuły 1 zespół BMW Sauber F1 był modelowym przykładem równej formy. Jak gdyby dając przykład stereotypowej niemieckiej dokładności i szwajcarskiej precyzji, młoda ekipa nie doświadczyła w sezonie 2008 żadnej usterki technicznej i spośród wszystkich zespołów w stawce pokonała największą liczbę okrążeń w wyścigach oraz odnotowywała najkrótsze czasy postojów w boksie.

Samochody BMW Sauber F1.08 były nie tylko niezawodne, ale także pokazały swoją siłę w walce na torze. Mocnymi punktami sezonu było podwójne zwycięstwo w Kanadzie, gdzie rok po ciężkim wypadku na torze w Montrealu Robert Kubica przejechał metę przed kolegą z zespołu Nickiem Heidfeldem, pole position Kubicy w Bahrajnie i dwa najszybsze okrążenia w wyścigu w wykonaniu Heidfelda (Malezja i Niemcy). Łącznie kierowcy BMW Sauber F1 Team stanęli na podium jedenaście razy w trzecim sezonie startów zespołu – rok wcześniej zdobyli dwa trofea.

Mario Theissen ponownie pozytywnie podsumował sezon: „Jesteśmy dumni z pełnego sukcesów sezonu. Kolejny raz osiągnęliśmy nasze cele. Chcieliśmy zamienić rywalizację dwóch zespołów w ścisłej czołówce w rywalizację trzech ekip oraz odnieść nasze pierwsze zwycięstwo. Osiągnęliśmy te cele znacznie wcześniej, niż się spodziewaliśmy i nawet udało nam się wygrać podwójnie wyścig”.

Sezon 2009

W sezonie tym zespół BMW Sauber od początku nastawiał się na walkę o mistrzostwo, chcąc między innymi wykorzystać spodziewaną zmianę rozkładu sił w Formule 1 z powodu radykalnych zmian w przepisach, które postawiły przed zespołami i kierowcami nowe wyzwania. To, co rozpoczęło się w sezonie 2008 od wprowadzenia standardowego sterowania elektronicznego i wydłużonej żywotności skrzyni biegów, teraz wkraczało na nowy poziom. Formuła 1 przygotowywała się do wejścia w nową erą, w której fundamentem przepisów rządzących królową sportu wyścigowego miały być odpowiednie zarządzanie zużywanymi środkami.

Mario Theissen wyjaśniał przed sezonem konsekwencje nowych przepisów: „W przyszłości samochody będą wyglądały zupełnie inaczej, za sprawą cięć w aerodynamice. Krótko mówiąc: przednie skrzydło będzie większe, stosowanie dodatkowych owiewek i skrzydełek będzie drastycznie ograniczone, a tylne skrzydło będzie mniejsze i umieszczone dalej od nadwozia. Do tego powrócą gładkie opony slick. Dodatkowo czeka na nas nowa technologia – KERS, czyli system odzyskiwania energii kinetycznej. To oznacza, że kierowcy muszą się przyzwyczaić do nowości w trzech bardzo ważnych dziedzinach. Oczywiście inżynierowie także mają wiele do zrobienia”.

Wprowadzając nowe przepisy, FIA dążyła do głównego celu, jakim było uproszczenie aerodynamiki mające umożliwić częstsze wyprzedzanie na torze. W przeszłości zakłócenia powietrza wywoływane przez samochód z przodu sprawiały, że rywal jadący z tyłu tracił docisk przedniej osi. Przez to trudno było wykorzystać przewagę szybszego samochodu, aby skutecznie zaatakować przeciwnika. Nowe przepisy miały zmniejszyć wpływ 'brudnego powietrza' za samochodem. Dodatkowo, dzięki systemowi KERS, Formuła 1 miała odgrywać ważną rolę w dziedzinie rozwoju motoryzacji drogowej.

Rzeczywistość okazała się jednak zgoła inna. KERS szybko okazał się nietrafionym pomysłem i BMW musiało z niego zrezygnować jeszcze przed połową sezonu, jednak nawet i to, w połączeniu z wprowadzeniem podwójnego dyfuzora nie spowodowało zdecydowanej poprawy formy bolidu F1.09, który z trudem walczył o ostatnie miejsca punktowane. Zarząd BMW zaczął poważnie zastanawiać się nad dalszą obecnością tej marki w F1 i pod koniec lipca podjął decyzję o wycofaniu się z tego sportu z końcem sezonu 2009. Dwa miesiące później Robert Kubica podpisał kontrakt z Renault i stało się jasne, że jego współpraca z zespołem z Hinwil zakończy się po sezonie 2009.

Mario Theissen tak skomentował ten fakt: „Robert odegrał dla nas ważną rolę – oczywiście my dla niego także. Dołączył do nas w 2006 r. jako kierowca testowy bez doświadczenia w Formule 1, a my jeszcze w tym samym sezonie awansowaliśmy go na stanowisko jednego z naszych kierowców wyścigowych. Nigdy nas nie zawiódł, a zdobyciem naszego pierwszego pole position w 2008 r. w Bahrajnie i wygraniem pierwszego wyścigu w tym samym roku w Kanadzie zbudował kamienie milowe w historii naszego zespołu. Jesteśmy mu wdzięczni za mocną i równą postawę i życzymy mu wszystkiego najlepszego w przyszłości”.

Robert Kubica dodał: „Jestem bardzo wdzięczny tym ludziom w BMW Sauber F1 Team, którzy sprawili, że dostałem swoją szansę w kokpicie Formuły 1. Myślę, że dzięki dobrym wynikom uzasadniłem wiarę we mnie. W sezonie 2008 zdobyłem pierwsze pole position w Bahrajnie i pierwsze zwycięstwo w Kanadzie. Te chwile pozostaną dla mnie niezapomniane. W sezonie 2010 czeka mnie nowe wyzwanie. Wszystkim, którzy ze mną pracowali w BMW Sauber F1 Team, życzę wszystkiego najlepszego w przyszłości. Jestem pewien, że nasze drogi w Formule 1 kiedyś się jeszcze skrzyżują”.

Polak zdołał jednak zakończyć współpracę z BMW pozytywnym akcentem, zdobywając dla niemieckiego koncernu ostatnie podium w F1 w przedostatnim wyścigu sezonu 2009 – Grand Prix Brazylii, gdzie zajął świetne drugie miejsce. Tymczasem w listopadzie zespół trafił z powrotem w ręce jego założyciela – Petera Saubera i w ten sposób historia zatoczyła koło.


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca